Týmy potřebují mentálně odolné gólmany, kteří je v důležitých chvílích zápasu podrží. I psychická stabilita se dá natrénovat, lépe řečeno vypěstovat. Existuje na to řada metod, z nichž většina ovšem není příliš příjemná. Ale pomáhá…
PŘÁTELSKÁ KOMUNIKACE
Předpokladem úspěšného chytání je přátelský rozhovor, brankář musí vnímat, že za ním trenér a celý tým stojí. Využitím srozumitelných slov je nutné brankáře seznámit s pozicí, kterou v týmu má (vhodné je uvést i důvody a mluvit ke všem brankářům společně, ať nevznikají nesrovnalosti). Mezi další prostředky vhodné komunikace patří vlídné slovo, týmový pokřik (tlesknutí), pochvala nebo přesvědčování.
MODELOVÝ TRÉNINK
Lze vymezit jako trénink, v němž se aplikuje psychická zátěž na modelech, simulujících zápasové situace. Tedy pomocí stresorů, které na brankáře působí během utkání. Cílem je dosáhnout momentu, který šéftrenér ženské složky Královských Vinohrad Jiří Kysel trefně popisuje slovním pojením „těžko na cvičišti, lehko na hřišti“.
Prostředků k modelovému tréninku je celá řada. Třeba se upraví se pravidla v brankářův neprospěch (celou dobu hraje oslabení nebo musí vyhazovat pouze levou rukou atd.), simuluje se nepříznivé skóre (stačí zapnout časomíru a brankář vnímá, že prohrává a chce to napravit), střídá po obdržené brance, hraje se prodloužení, nájezdy, na tréninku jsou přítomni jeho rodiče či přátelé, rozhodčí nařídí nespravedlivý verdikt (stává se i v zápase), trénink natáčí někdo na kameru (simulace TV zápasu), soupeři se brankáři posmívají (úkol pro tréninkové protihráče, aby dokázali brankáře připravit na nesportovní poznámky v zápase), možností je opravdu hodně.
V neposlední řadě lze využít i přátelské utkání nebo tréninkový duel po kondičním tréninku, kdy se gólman přes fyzickou únavu musí přinutit k zákrokům.
Využití modelového tréninku je nutné aplikovat pozvolně a u brankářů, kteří už mají něco za sebou, a i u nich je nutné neustále vnímat jejich psychickou odolnost. Pokud by gólman na modelovou situaci reagoval negativně, bude mít trénink nežádoucí účinek. Snahou je totiž brankáře utvrdit v jeho schopnosti nepříznivou situaci zvládnout, nikoliv vzbudit v něm frustraci.
K modelovému tréninku dodává PhDr. Jan Křiček, CSc. z Katedry sportovních her FTVS: „Modelový trénink v kontextu brankáře vychází z analýzy hry soupeře. Může být veden ve více rovinách stability herního výkonu (výkonové – dovednostní, psychické, taktické).
Brankář se během modelového tréninku připraví:
1) Na základě analýzy soupeře – střelba z herních prostorů, odkud soupeř nejčastěji střílí (z pozice obránců, po soupeřově standardní kombinaci…)
2) Brankář se připraví na speciálním povrchu, na kterém se bude hrát příští utkání.
3) Modelový trénink s rušivou diváckou kulisou (psychická odolnost).
4) Vůči ‚silové‘ taktické hře soupeře (v dimenzích pravidel) v jeho blízkosti.
5) V početní nevýhodě týmu, nárokující si zvýšenou pozornost a pohyb.“
Autor: Jakub Koráb