Výběr vybavení je u brankářů často spojen se značkou, která sponzoruje jejich tým. Pak volí jen z variant konkrétní kolekce, které se většinou liší pouze barevným provedením. Jakou kombinaci si brankář vybere (pokud nemusí chytat v té nejnovější), to už záleží na jeho vkusu. Ale co když nám barva dresu může pomoct v chytání? Co když jsou barvy, které nás v očích soupeřů činí VĚTŠÍMI, lepšími a bojovnějšími?
Každá ze spektra barev, které nás obklopují, na nás působí jinak. Tato skutečnost souvisí s promítnutím určitých vlastností barvy od stejně barevného vjemu, který vnímáme kolem nás (např. modrá – obloha, voda, jež jsou spojovány s klidem; červená – lidská krev, bojovnost…). Symboliku barev si uvědomovali i dva mocensky významné režimy: vlajky Sovětského svazu i nacistického Německa byly rudé.
Červenou barvu na brankářském dresu pak využila většina značek na českém trhu. Otázkou na ně pak je, zda jejich návrháři cíleně vybírali barvu, která svědčí o bojovném duchu brankáře, nebo jen náhodně zvolili jednu ze spektra…
K dispozici jsou různé studie, které dokazují, že barvy hrají významnou roli v pohledu aktérů hry, ale i rozhodčích při nadržování. Vědci na anglické univerzitě v Plymouthu zjistili, že v případě vyrovnaných fotbalových soupeřů častěji vyhrávají hráči v červených dresech. Vysvětlují to tím, že hráči vnímají své spoluhráče v červené barvě plné bojovnosti, odhodlání zvítězit a tímto vjemem je posílen týmový duch, který hraje při vyrovnaných utkáních významnou roli.
Němečtí psychologové Hagemann, Strauss a Leissing zase ve své studii zaměřené na taekwondisty dokázali, že rozhodčí vnímají bojovníky v červené v lepším světle než ty v modrém. Projevilo se to tím, že v rámci pravidel byli ke sportovci s červenou páskou mírnější (o 14 %) než ve stejném záznamu, který byl počítačově upraven ke stejnému sportovci s modrou páskou.
Že barva dresu není jen záležitostí vkusu brankáře, ale i vnímaným prostředkem pro jeho úspěch, dokládá jeden z nejlepších fotbalových gólmanů na světě Petr Čech. „Podle studií oranžová barva hodně rozšiřuje. Útočníka rozhodí, když ve vteřině, kdy zaostřuje, uvidí oranžovou. Tahle barva značí svým způsobem výstrahu, myslím, že to pro mne bude výhoda,“ citovaly jej stránky chelseafc.cz, když před pár lety vysvětloval volbu barvy svého nového dresu.
Florbalový brankář Tomáš Kafka se do oranžové navlékl v této sezoně. A i on se domnívá, že mu barva může pomoci. „Výrazná barva vybavení určitě může sehrávat roli. Střelec periferně vnímá barvu brankáře a víc se zaměřuje na ni než na prázdnou branku. Ale hlavní důvodem toho, proč chytám v neonovém vybavení, je, že chci chytat v tom nejlepším produktu, který značka Unihoc nabízí, a tím je vždy nová kolekce,“ objasňuje.
Dalším pohledem vycházejícím z psychologie barev je dělení barev na teplé a studené. Teplé barvy jako červená, žlutá nebo oranžová symbolizují slunce či teplo a mají vlastnost opticky zvětšovat prostor. Zatímco ty studené, jako modrá či zelená ustupují v našich očích do pozadí, což koreluje i s barevnou nabídkou brankářského vybavení na trhu. Že by převažovala modrá nebo zelená, není moc obvyklé, ale přesto se najdou. Daleko častější jsou kombinace černé, bílé, šedivé a jedné další z barevného spektra.
Třeba značka Oxdog preferuje oranžovou s černou barvou od svého vzniku (otázkou je, jestli barevná kombinace nevychází z barvy loga firmy) Precision zase staví na neonově žluté. Před touto sezonou se pak i několik dalších florbalových značek odhodlalo jít do barev, které se zatím jejich brankářským vybavením vyhýbaly.
Unihoc zvolil neonově oranžovou, Salming a Exel neonově žlutou a Jadberg neonově zelenou. Pokud přistoupíme na myšlenku, že výrazné barvy aktivují smysly a odpoutávají pozornost, pak v souboji brankáře s protihráčem mohou výrazné barvy rozhodit soupeře a jeho soustředěnost na vstřelení branky. Otázkou ovšem je, zda to nepůsobí i obráceně. Hráč může periferně vnímat výraznou barvu dresu brankáře a podle toho se střelecky orientovat…
Další otazníkem pak je, zda se jen nesnaží jít výrobci s dobou, stejně jako u sálové obuvi a u florbalek, kdy výrazné barvy působí svěže a mladistvě. Nebo myslíte, že designéři florbalového vybavení cíleně vybírají barvy, aby nám pomohli k tomu stát se nepropustnými zdmi?
Autor: Jakub Koráb