Už loni inkasovali hráči Tatranu za titul finanční odměnu. Letos mají slíbeno v případě zisku mistrovské trofeje florbalisté FBC Ostrava 50 tisíc korun. A minulý týden se extra motivace objevila také v ženském florbalu. Pokud hráčky Herbadentu obhájí prvenství v extralize, od svého hlavního sponzora dostanou dokonce prémii 51 tisíc! Chce snad výrobce léčivých bylinných přípravků trumfnout mužskou extraligu? Nikoliv…
Vybral by si totiž tuze složitou cestu. Zatímco v mužské extralize se dá mluvit o částečném profesionalismu, v té ženské většinou ani o něm. „Jednou bude ženský florbal profesionální, ale je to hudba vzdálené budoucnosti,“ řekla Magdalena Kotíková v úterním pořadu České televize Time out.
Ženská extraliga zaostává logicky – není v ní tolik peněz jako v té mužské, negeneruje tolik diváků, nemá hlavního partnera (i když to by se mělo díky snaze unie brzy změnit), velcí sponzoři se poohlížejí spíš po mužském florbalu. A tam, kde je ženský tým sdružen pod jednu střechu spolu s extraligovými muži (FbŠ Bohemians, Vítkovice, Liberec, Chodov, FBC Ostrava), žijí často florbalistky na úbytě.
Naproti tomu třeba Herbadent je silnou značkou. Má úspěchy, je vlajkovou lodí svého klubu a tudíž se těší i silné podpoře. Ve stejnojmenné firmě našel životadárného spojence, který ročně přispívá přibližně částkou 300 000 korun. Což by v leckterých jiných klubech ženské extraligy stačilo na celý rozpočet a ještě by zbylo. Mistrovský tým ovšem každoročně musí vynakládat zhruba stejnou sumu za účast na Poháru mistrů (pro letošní turnaj, který se hraje v Česku, to neplatí).
Víc než o ekonomickém kalkulu jde v případě Herbadentu o přátelskou pomoc. „S trenérkami už léta kamarádím, mladší dcera navíc v klubu hraje,“ říká majitel firmy Pavel Zavadil. I když – i ekonomické hledisko dobře vnímá. „Máme produkt pro cílovou skupinu žen. Kdybychom dělali stavební jeřáby, asi budeme sponzorovat někoho jiného,“ usmívá se. „Je to také o budoucnosti. Jak se popularizuje florbal, třeba za pár let to bude ekonomicky smysluplnější než teď,“ přemítá Zavadil.
Jeho zásadní podmínkou bylo prosazení jména firmy, která v Česku proslula sedmibylinným masážním přípravkem proti aftům (letos roztok slaví 51 let, proto ta částka), do názvu klubu. A překvapivě rychle se přízvisko vystřídavší označení Tigers chytilo.
Zavadil má tu výhodu, že firmu sám vlastní a nemusí se nikomu zodpovídat, kam a jak prostředky na reklamu využívá. „Jinak by to bylo složitější. Někteří lidé se na mě dívají zvláštně. Tak jim říkám, že jsou to moje peníze,“ vykládá.
Za klubem vedle něj významně stojí také Městská část Praha 11, která například vybudovala halu, v níž bude obhájce titulu o víkendu pořádat první dva finálové duely letošního ročníku extraligy. Radnice, to je mnohde hlavní zdroj příjmů zvenčí. Jako třeba v Olomouci, kde v minulé sezoně nedostali od sponzorů ani korunu. Zhruba 90 procent rozpočtu pokryly členské poplatky hráčů klubu, na zbytek z valné většiny přispělo město a kraj. A tak zatímco hráčky Herbadentu dostávají příspěvky na benzín na cestování k zápasům, jinde si tyto výlohy platí florbalistky samy.
V Židenicích dokonce musela v loňské sezoně každá členka A týmu vytáhnout ze své kapsy zhruba 10 000 korun! Vedle základního příspěvku 6000 korun si hráčky platily cestovní náklady, dvě soustředění, veškeré výlohy spojené s přípravnými turnaji, dotovaly si regeneraci, posilovnu. A když po takovém úsilí ještě prohrávaly…
Finanční tíhu řeší v ženské extralize všichni. Třeba i největší florbalový oddíl v republice – FbŠ Bohemians. Po minulé sezoně je totiž opustil hlavní partner. „I z tohoto důvodu jsme najali sportovního ředitele, který měl týmu pomoci najít silného partnera,“ říká prezident FbŠ Martin Musil. Nakonec ženský tým přijal do názvu jméno firmy ROPRO, která se (jak příznačné) zabývá poskytováním služeb spojených se získáváním dotací z fondu Evropské unie – i pro sportovní kluby.
Přitom ženská extraliga se zdá být ideálním místem, kde se sponzoři mohou prezentovat. „Partnerství pro sponzora neobnáší přehnané náklady, medializace značky je díky pravidelnému zpravodajství i široké základně v rámci sportu odpovídající,“ přemítá Musil.
A našel ještě další důvody. „Jedná se o sport nezkažený, kde partneři neriskují své jméno. Navíc ženský florbal nabízí i vysokou estetickou hodnotu, s níž by měla být radost spojit svou značku,“ podotýká.
Tak jako to udělal Herbadent, který teď navíc položil do banku 51 tisíc. Florbalistky si tak poprvé v životě mohou za sport, kterému obětují skoro všechen volný čas a energii, něco vydělat. „Není to běžná věc, především v ženském florbalu. Myslím, že nikdo z nás ještě nikdy za něj nic nedostal,“ citoval klubový web Herbadentu reprezentační útočnici Kristýnu Jílkovou.
Ovšem nečekejte v případě triumfu jejího týmu žádnou pompu a hráčky belhající se z rozhodujícího zápasu obtěžkané kufrem peněz. Každá z nich si přijde zhruba na 2000 korun, zbytek částky půjde na soustředění před Pohárem mistrů…
Bavíme se přece pořád o ženském florbalu, ne?
Autor: Pavel Křiklan
Dostanou stejný prostor na reklamní fotku i sponzoři ostatních týmů?
Obávám se, že kdyby tam pan Herbadent neměl dítě, ani ho nenapadne něco tam dávat. Pracuji v marketingu a ženský florbal je nezajímavý jak po stránce marketingové, tak po stránce sportovní (pořád je to „metaná…..“). Za posledních 15 let to vypadá pořád stejně s tím rozdílem, že nejlepší hráčky hrají ve dvou týmech. Kdyby aktuální flrobalové dění v mužském flrobalu poskytovalo více témat ke článkům, ani by se o ženském florbalu nepsalo…
brzdil bych…v mužském florbale to není o moc jiné. Vesměs jsou to všechno známosti s hráči a představiteli klubu a srdcárny…jen minimum společností(dokonce bych si dovolil tvrdit, že tak možná 3-5 v celé extralize) sponzoruje florbal proto, že jí to přijde marketingově výhodné a přínosné. A třeba co se partnera extraligy týče, tak kluby od něj dostávají za protislužby, které jim konají a poskytují částku tak nízkou, že nebýt to nařízení unie, tak minimálně polovina extraligy by partnerům českého florbalu reklamu a služby nedělala. (protože např. za všechny reklamy, které kluby dělají Fortuně, ČD a Sportu a že jich je plno, nedostanou ve výsledku ani polovinu toho, o čem píše pan Herbadent).
Bohuzel je to tak jak pise Tomas. Naprosto vystizne popsane. A uz v pristim roce se vse ukaze. Jak moc umele nebo hlinene nohy nas florbal ma. Budto se to cele zhrouti nebo vystreli nahoru,ale naznaky ukazuji spis na tu prvni variantu.
Ty si asi myslíš, že florbalu rozumíš,viď…kdyby byl tak strašně nezajímavý, tak na něj lidi nechodí. Hrál jsi aspoň někdy, když jsi tak chytrý? A mužský florbal není nezajímavý? Když Tatran má 13 titulů a pokaždé byl ve finále play-off…není to třeba nezajímavé?!
zajimave to je, ale proc potom na nej chodi na semifinale s Chodovem necelych 400 lidi???? A to prosim v obou celcich hraji reprezentanti
300 lidí je poměrně reálná návštěva odpovídající florbalu. Naprosto odpovídající úrovni návštěvnosti halových sportů v ČR. Snad s výjimkou basketbalu, ale ten je poměrně na výši, oproti florbalu.
Jak se docitam v jednom z odstavcu,tak hracky obetuji florbalu skoro vsechen volny cas a energii. Ja myslel,ze ten sport delaji rady a s chuti a ona je to obet. No,tak to je presne ono. Jestlize k tomu takhle hracky/hraci v extralize pristupuji (a bohuzel u nekterych je to tak), tak to je spatne.
A dost. Každá holka to hraje proto, že ji florbal baví. Někteří si kupují drahá auta, dovolené za x tisíc. Já na dovolené byla naposledy před rokem a půl, na lyžích před třemi lety (a auto nemám:-D).Ne že bych si to nemohla dovolit finančně, ale protože florbalu obětuji volný čas a nikdy mne nenapadlo si stěžovat. Dělám to, protože mne to baví a naplňuje mne to, člověk se u toho sem tam i docela dost dobře odreaguje.
Pavel, se vší úctou k němu, napsal tendenční článek porušující několik bodů Etického kodexu novináře, což mi na tom vadí. Některé pasáže, například ta, co právě zmiňuješ, jsou „omáčka“, která ovšem z nás všech florbalistek dělá uplakané holčičky, že za svůj „veleoběť“ nedostáváme ani korunu a ještě to tak „nehorázně“ dotujeme. Screw it.
Mohu to srovnat s tenisem, do kterého jenom přes zimu, pokud pravidelně trénuješ, naliješ ještě víc než 10 táců.
Každá florbalistka si tu cestu vybrala a plakat nad tím, že to něco stojí. Fajn, s oblibou říkám, bežte si koupit kuličky, udělat ďůlek a cvrnkat. Jenže v pravdě si na peníze nikdo nestěžuje, protože to není to, co bychom braly za bernou minci.
Ano, nejsou sponzoři. Ale to není sakra problém jen ženského florbalu, nebo jenom florbalu. Je to problém obecně. A tenhle, s prominutím …. článek, sponzory nepřesvědčí, hráčkám nepomůže, ale jen někomu udělá dobrou reklamu, že?
Překvapuje mě, že jako studentka žurnalistiky třeba v rámci svého studia nevymyslíš nějakou akci, video, článek, cokoli, co by zviditelnilo Židenice. Stačí si vytvořit tým (spoluhráčů, spolužáků), dát dohromady nápad a s minimálními náklady ho i realizovat. Zeptej se Marti Valehrachové, má s tím zkušenosti
Někdy se dá z minima vytěžit maximum a ještě se u toho pobavit.
Píšu na toto téma částečně diplomku a přijde mi, že „brzděte“ je celkem výstižné. Možná si jí napřed přečtěte, protože já jsem došla k závěru, že je velmi složité sehnat finanční zdroje třeba pro Tatran nebo pro Czech Open a to jsme ještě stále v kvalitě a zájmu potenciálních sponzorů o něco jinde. Herbadent je, holky mi to snad prominou pouze „dočasný fenomén“ a na základě jeho úspěchů určitě nebude růst kredit celé extraligy žen. Rozhodně ne tak, že by se do ní sponzoři hrnuli a na Čt4 by místo extraligy mužů začali dávat extraligu žen :)))
S tím se nedá nic víc, než souhlasit
Ahoj všem,
myslim, že tady nejde vůbec o specifikaci slova „obětuje“, nebo o něco podobnýho. Jak se již stalo tradicí, tak některejm lidem prostě vadí jakákoliv zmíňka o Herbadentu (aťuž v jakékoliv souvislosti). Nikdo přeci nebrání ostatním sponzorům týmů udělat podobnou „promo akci“ a věřím, že pak by se zde určitě objevil i článek o nich. Herbadent (klub) si prostě svého sponzora váží a snaží se mu jeho přízeň nějak vrátit. A pokud to ve vás vzbuzuje takové emoce, tak se to myslim celkem povedlo
„Nikdo přeci nebrání ostatním sponzorům týmů udělat podobnou „promo akci“ a věřím, že pak by se zde určitě objevil i článek o nich.“ Takže to teda máme brát jako promo akci….tedy tento server ženský.florbal zařadit někam na úroveň letáků z Kauflandu házených do schránky, protože nejde o florbalovou žurnalistiku, ale promo akce? P.S.: Klidně ať je tento server jen promo server sponzorů klubů(některých, či všech), je to volba autorů a jeho majitelů, ovšem potom škoda, že na tuto úroveň klesl.
Takže chceš říct, že server iDnes.cz a Česká televize se řadí „někam na úroveň letáků z Kauflandu „. Protože i oni se o to zajímají. Stejně tak se loni psalo o Tatranu a o tom, že hráči dostanou peníze.. Prostě jsou v něčem první (alespoň ofiko) a tak z toho těžej.
já myslím, že sama poznáš rozdíl mezi jednou větou o odměně a článku s fotkama výrobků sponzora a několika odstavci o něm…(to je řekl bych ten rozdíl mezi zpravodajským a reklamním serverem).
to je přesně to o čem mluvím
prostě když jde o Herbadent, tak maj všichni plno řečí. Tohle rozhodně neni jedna věta http://sport.idnes.cz/poprve-v-cesku-florbalistky-maji-za-titul-slibenou-financni-premii-1pc-/florbal.asp?c=A110322_161813_florbal_bur, Těžko by někde autor získával fotku pana majitele, tak ji prostě vzal z webu Herbadentu.. nic divného..
Já za sebe říkám, velká chvála všem, kdo dokáže dělat v našich podmínkách florbal jako v Herbadentu ! Všichni voláme po tom, aby byla kvalitnější soutěž, hráli se lepší zápasy a jen někdo vykoukne z řady, tak se strhne mela a z hodně komentářů okamžitě čiší závis a touha narovnat toho, kdo vybočuje a dělá něco líp zpátky do řady mezi průměr. Herbadent v současné době ukazuje cestu, že to jde a svým způsobem „prošlapává“ cestičky i nám ostatním. Je skvělé, že dokáže využívat všech možností, které má k dispozici a že je i hledá (každá hráčka má rodiče a známé, každé město má podnikatele a radnici), ale málokde je tak výkonný a obětavý tým lidí okolo, kteří florbalu obětují tolik času jako třeba hráčky, a dokážou vlastně to, co hráčky, jen na jiném hřišti.
Patřím mezi starší generaci, která zažila socializmus a hodně komentářů nejen tady mi zavání komunistickým „vsjo rovno“. Tohle už snad máme za sebou!
Myslím, že lepší je přej a bude ti přáno a uč se od lepších. Herbadent je podle mě v současné době nejlepší ve všem, co s chodem klubu souvisí a já jsem rád, že je.
P.S. nejsem z Prahy ani do Herbadentu nepatřím.
Souhlasím s Jířím. Opět se tu ukazuje tipicky česká vlastnost .. závist !! mají sponzora .. no a co? jedině plus pro ně! Vždyť má každý možnost oslovit nějakou firmu či podnik o spolupráci, pak je otázka zda se zadaří či nikoliv. Ale ty šance jsou pro všechny. A proč si stěžovat že je to známost? Jak se dneska hledá z valné většiny zaměstnání ? Taky přes známosti. O tom to dnes je. Prostě se musí každý snažit. A oběť florbalu? Já se mu obětuju od roku 95 kdy jsem hrála jen s klukama, protože v malém městě se založil ženský florbal až v roce 2008. A ráda mu dávám vše ( čas i peníze i když obojího je málo), protože je to moje velká láska!!!
Souhlas, jen se mi nelíbí, že na florbal.cz v tomto článku dělají reklamu nějakému produktu.To by sem asi patřit nemělo.Max.na stránky Herbadentu…
Jen bych ráda podotkla, že nikdo tady neshazuje výsledky nebo práci Herbadentu. Odmítám se řadit mezi ty, co cítí závist (proč taky?). Pokud umím dobře číst, tak Dita jen vyjádřila nesouhlas s tím, že si tady někdo občas plete sportovní novinanařinu s bulvárem a sem tam poruší nějaké kodexy, což mi nepřijde od věci zdůraznit. Já naopak se zamýšlím nad tím, jakým způsobem by měly přijít peníze do florbalu a zda sportu pomůže postoj, který má teď (stavíme se někam, kde ještě zdaleka nejsme), to je celé. Myslím, že tady nikdo nenapsal nic v tom smyslu, že tituly Herbadentu nepřeje, nebo že si je nezaslouží. Tak už si dejte placku na čelo.
Snad by nikomu neuškodilo, kdyby se občas zamyslel nad florbalem globálně a nevztahoval pořád všechno dokola jen na to, že chce někdo někomu uškodit. Konec! D.