Florbalové přenosy prošly výraznou proměnou. Foto: Flickr FbŠ Bohemians
16. 3. 2021 Ostatní (0) KOMENTÁŘŮ

Fenomén přenosů: Jsme mile překvapeni, kolik lidí se zapojilo, říká Urbář. Pomáhá Tipsport i Česká televize

 



Zákaz přítomnosti diváků otevřel klubům nové možnosti. Ve velké většině se začaly zaměřovat na komentované přenosy zápasů Livesport Superligy nebo Extraligy žen. Český florbal podle Romana Urbáře tuto aktivitu kvituje, sám je překvapen tím, jak pozitivně kluby zareagovaly. V rozhovoru odkrývá, že na popularizaci florbalu se nyní podílí nejen TV COM, ale také Česká televize nebo sázková kancelář Tipsport.

Romane, s ohledem na nemožnost přítomnosti diváků na zápasech, se napříč nejvyššími soutěžemi rozjely komentované přenosy, následně také studia. Jak se na takový počin díváte?
„Jsem rád, že se kluby chopily příležitosti posunout kvalitu přenosů, snažíme se celkový standard soutěže posouvat již několik let a pořád nás čeká práce v ustálení kvality po celou dobu trvání soutěže. Český florbal přispívá klubům investičně na produkci a i díky partnerům je možné podporovat rozvoj kvality přenosů, existuje přesně definovaný standard utkání, jak by měla být zpracována. Na druhou stranu je třeba říct, že kluby odvedly velký kus práce zejména v ohledu zpracování obsahu v přenosech: komentátoři, grafické zpracování, přestávkový program, rozhovory, studia a tak dále. To, co se v září zdálo ještě jako skoro nemožné, současná situace výrazně urychlila a i od fanoušků je na to pozitivní odezva. Je to samozřejmě logické, videopřenos je nyní jediná možnost, jak propojit fanoušky s utkáním a v případě, kdy máte kvalitní obsah z utkání, můžete s ním pracovat i následně na všech komunikačních kanálech.“

Je přirozené, že každý klub sahá primárně do svých zdrojů a jeho přenosy komentují lidé, kteří jsou s daným klubem nějak spjati. Sledujete nějakým způsobem vyváženost přenosů?
Souhlasím, jsem velmi mile překvapen, kolik osob se zapojilo do komentování a je vidět, že florbal je na dobré cestě vygenerovat ze svých řad schopné komentátory. Vydefinovali jsme několik bodů, které by měli komentátoři dodržovat, včetně i objektivity komentování. Občas se objeví náznaky fandění, ale to je i daň za současný vývoj a z diskusí mám pocit, že si to kluby i daní komentátoři uvědomují a pracují na sobě. Bylo jen málo případů, kdy bychom na to museli aktivněji upozornit.“

Není tajemstvím, že existuje dotační program, který zohledňuje počet diváků na utkáních a peníze z něj byly přesunuty právě na podporu přenosů. Jak to tedy nyní funguje finančně?
Každou sezonu existuje projekt soutěže, kde jsou kluby motivovány počtem diváků na utkáních. Vzhledem k současné situaci rozhodla Komise elitních soutěží a medializace o změně alokace prostředků u Livesport Superligy, a to směrem k podpoře nadstandardních prvků v rámci videopřenosů. U Extraligy žen jsou nyní prostředky z projektu cíleny jako podpora zvýšení kvality videopřenosů, či mohou sloužit jako podpora pro testování týmů.“

Postupem času se přidala také předzápasová a přestávková studia, kde se vyskytují více či méně různí znalci prostředí, bývalí nebo zranění hráči a hráčky. Je pravdou, že unie podporuje také tato studia?
„Ano, je to jeden z prvků, na které oddíl dostává finanční podporu, pokud studio a rozhovory realizuje. Dalšími prvky jsou podpora komentátorů či cílené propagace vybraných utkání. Podpora z projektu často vystačí na pokrytí základních technických nákladů produkce, nicméně některé kluby samy investují více a mají na tento obsah napojené i své partnery a jejich plnění.“

Jak by tedy nyní z pohledu Českého florbalu měl vypadat ideální florbalový přenos z Livesport Superligy, potažmo Extraligy žen?
„Pokud bych měl říct ideál, tak ještě máme dost práce před sebou. (usmívá se) Nicméně cílem by pro všechny měl být stav, kdy si fanoušek může pustit na jakémkoliv zařízení, ať už je to počítač, mobil nebo televize přenos, v takové kvalitě, aby mohl sledovat utkání s kvalitním obrazem a prací režie, tedy opakované záběry, plynulost snímání či základní infografika. To je součástí definovaného standardu vysílání, vše ostatní je obsah navíc a motivujeme kluby, aby na něm pracovaly. Z toho bych osobně vypíchl právě zapojení komentátorů, kteří jsou velkou přidanou hodnotou, a myslím, že by se měli stát standardem soutěže nebo alespoň většiny přenosů.“

Domácí platformou pro florbalové přenosy je společnost TV COM. Jaká je zpětná vazba od ní?
„Jsme s nimi často v kontaktu, jelikož TV COM je angažován i produkčně v mnoha přenosech. Vzhledem ke skokovému navýšení kvality i množství požadavků na utkání a podobně, jsme občas museli řešit nějaké menší problémy, ale často je problém spíše na trase z haly než na straně platformy. Je vidět trend zvýšené sledovanosti všech utkání a u těch, kteří přistoupili právě ke studiím, rozhovorům či dalšímu obsahu, tak se sledovanost zvýšila markantněji. To je i důvod, proč jsme za Český florbal právě s TV COMem zrealizovali opět dvakrát Studio Florbal, kde zásah několikanásobně převyšuje běžná utkání.“

Jak se na počin dívají další klíčoví partneři Českého florbalu, jako Livesport nebo Česká televize?
„Partneři vnímají posun v této části velmi pozitivně, u Livesportu byl standard videopřenosů a fakt, že z každého utkání máme přenos, jeden z důležitých prvků spojení s Českým florbalem a Superligou. Už je i možné si v jejich webové verzi po přihlášení přenosy z Livesport Superligy pustit, získáváme tak další možnost dostat florbalový obsah mezi sportovní fanoušky. Pozitivní odezvu máme i od Tipsportu, kde několik desítek utkání posíláme souběžně i na TV Tipsport, což právě pomáhá generovat prostředky pro rozvoj této oblasti. S Českou televizí se povedlo letos spustit pilotní projekt, kdy vybraná utkání předáváme na HbbTV, což opět rozšiřuje zásah florbalu, přináší nové fanoušky a do budoucna chceme z těchto utkání i pravidelně dostávat obsah do sportovního zpravodajství. Obecně v této oblasti bylo odvedeno v rámci Livesport Superligy mnoho práce a našli jsme i nové cesty, jak zápasy prezentovat širší skupině fanoušků, stejně jako i kluby jsou schopny již kvalitní přenosy využít pro své partnery. Dlouhodobě musíme hledat ekonomický model co nejudržitelnější pro ČF i kluby, nicméně digitalizace obsahu je jasný trend a florbal v něm musí držet krok a i díky partnerským penězům se to nyní daří.“


Autor: Michal Dannhofer



KOMENTÁŘE

Napsat komentář

*