Florbalové týmy se prozatím finanční podpory nedočkají. Foto: FBC Liberec, Český florbal Florbalové týmy se prozatím finanční podpory nedočkají. Foto: FBC Liberec, Český florbal
15. 10. 2020 Ostatní (26) KOMENTÁŘŮ

NSA podpoří 10 soutěží, florbal zatím nikoliv. Přednost dostaly olympijské sporty, říká Hnilička

 



Deset profesionálních a poloprofesionálních sportovních soutěží se dočká podpory od Národní sportovní agentury. Jedná se o fotbal, lední hokej, basketbal, volejbal a házenou. Na florbal, ač svou členskou základnou patří mezi největší sporty, se nedostalo. Ředitel Národní sportovní agentury Milan Hnilička v rozhovoru pro Idnes.cz vysvětlil proč. Agentura prý dala zatím přednost olympijským sportům.

Pět sportů a jejich deset soutěží. O finanční podporu ve výši 12 500 000 na klub mohou žádat elitní fotbalové a hokejové týmy, týmy z FORTUNA: NÁRODNÍ LIGY a Chance ligy mají nárok až na 2 250 000, týmy z nejvyšších basketbalových soutěží mužů a žen mohou požádat o 1 250 000 korun, na týmy z nejvyšších soutěží volejbalu a házené je vyčleněno 750 000 korun.

Princip vysvětluje Milan Hnilička pro Idnes.cz následovně. „Jsou to olympijské sporty, které mají profesionální a poloprofesionální soutěže. Mohli bychom se bavit i o dalších, které jsou významné, ale chceme podpořit především podnikatelské společnosti,“ uvádí zásadní klíč.

Jenže i ten má své trhliny. Na dotaci totiž paušálně dosáhnou pouze hokejové a fotbalové odíly, které fungují skutečně jako společnosti, nicméně v ostatních sportech, florbal nevyjímaje, jsou oddíly spíše neziskové společnosti. „Ano, pro podnikatelské subjekty půjde podpora programu z ministerstva průmyslu a obchodu, my jako Národní sportovní agentura dovypíšeme program pro neziskové organizace. Jinak by soutěže nebyly spravedlivé,“ míní Hnilička.

V rozhovoru se Robert Sára zeptal přímo na florbal a futsal, na které se sice nedostalo, ale jejich popularita a finanční náročnost je mnohdy vyšší, než třeba u volejbalu a házené. „Nevylučuji, že to ještě promyslíme. Ale jak jsem říkal, jde především o podporu olympijských sportů a jejich profesionálních a poloprofesionálních soutěží,“ stojí si šéf NSA za svým.


Autor: Michal Dannhofer



KOMENTÁŘE

  • Xxx napsal:

    Olympijské sporty tvl. Kdy jsme naposledy byli na olympiádě v házené, nebo ve volejbale. Kolik fanoušků sleduje dámský volejbal a házenou. Nemam nic proti tomu, aby taky něco dostali ale že dostanou 750 tisíc a florbal nic mi přijde moc. Jestli on spíš nemůže někdo zkousnout že florbal tradičním sportům ubírá členy

  • Svist napsal:

    Naprosty sohlas. Tak je super, ze mame Sumana v olympijskem vyboru nebo kde to sedi. Kdyby se radeji poradne venoval florbalu, udela lip. Nebo at se sve funkce ve florbalu vzda.

  • Kimchi napsal:

    Takže by mohla unie konečně přestat vyvádět s marketingem. Kluby za to vyhazují desítky tisíc, ale bylo to k ničemu a florbal letí dolů. Naopak by měli začít šetřit a ulevit klubům zlevněním licencí, startovného, plateb rozhodčím atd.

    • Pokuty napsal:

      Tak co jsem četl v předpisu, tak se má startovné ještě od příští sezóny zvedat. A není to jen startovné, stačí se podívat na webu Českého florbalu na seznam pokut. Naposledy 5000 pro Hattrick Brno za nezajisteny barevného programu. Jako vážně 5000 za tohle, ano ať za to pokuta klidně je, ale nemyslím si že je to takový problém pro průběh zápasu aby to stalo tolik

      • Pokuti napsal:

        Se zvyšováním startovného asi bude dost záležet na situaci, ono se mělo zvyšovat už letos, ale odložili to.

        Pět litrů za program je už docela ranec, ale nevíme kolik upomínek tomu předcházelo a navíc program je určitě součástí plnění také pro partnery soutěže a tam přestává prdel.

  • Pavel napsal:

    Už vidím jak se zkorumpované vedení fotbalu nebo hokeje vzdá peněz na úkor jiných sportů.

  • Ota napsal:

    A to je překvapení? Vždyť Hnilička jako hokejista florbalem naprosto pohrdá! Proč by do něj dával peníze? Argument proti si vždycky najde. Bohužel se jako obvykle ukazuje, že bývalý sportovec v čele takové organizace prostě nedává smysl – jasně že pošle nejvíc peněz sportu, kterej sám dělal…

  • PETRA napsal:

    Kdyby si pan Šuman neleštil židličku na ČOV, ale něco raději dělal něco pro florbal. Tak jak to dělají pánové s jiných sportu Král, Malík, Jansta – pan prezident není Šuman ale Šumař

    • Petr napsal:

      A Vy máte pocit, že Šuman dělá pro florbal málo?

      PS Neznám ho, neobhajuji ho, ale po Vašem příspěvku musím položit tuto otázku. Na příkladu dotací je vidět, že tradiční sporty, s profesionálním a poloprofesionálním zázemím, budou mít stále přednost před florbalem, který stejný status nemá. A Šuman a spol s tím v tuto chvíli nic nenadělá. Růžové brýle dolů.

  • Hudino napsal:

    Tolik hejtu ale nikdo nevidí dovnitřř jednání.
    Jinak všechny tyto sporty olympijské jsou, a florbal dlouho nebude.
    Rozvojově i světové daleko před florbalem je futsal, který také nic nedostal.
    Co mě zarazilo, tak na twitteru Tomáš Janča tvrdí, že má florbal více kontraktu než česká ženská házená, kde ale Most, Slavia a Poruba jedou v profi režimu a zbytek dostává něco ve většině případů

  • Hnilda napsal:

    Chlapi,
    Florbal hraju od malička a miluju ho. Bohužel florbal se za 10-13 let neposunul nikde. Všichni ještě v roce 2007 říkali, že florbal bude dp 10 let profi sport.

    Nic takového se nestalo… Když člověk musí platit za sezónu 6.000 Kč. Do toho hokejky, vybavení atd, a to hraje 1.ligu? To mi přijde jako výsměch.

    Vždyť fotbal 3-4 liga někde na vesnici, kde se na to nedá dívat, berou 20-30 000 kč měsíčně a to je doslava plácaná.

    Bohužel, florbal se nikdy nebude moct rovnat hokeji( i když má větší základnu) nebo dokonce fotbalu.

    Musíme se s tím smířit.

    Florbal je krásný sport. Ale pořád ho každý vidí jako ten školní sport.

  • Hnilička napsal:

    Stačí si položit otázku – jak velké jsou rozpočty klubů v házené – volejbale – florbalu? Pokud jsou zhruba stejné, jak je možné, že v házené i volejbale se najdou peníze pro hráče a ve florbale ne?

    Kdyby měli hráči ve florbale alespoň poloprofesionální podmínky mohli by lépe vyjednávat.

    Nejde zde o olympijský sport atd… Zde jak žijeme je florbal oblíbený. Proto se ptám kde jsou peníze z rozpočtu a proč je nedostávají hráči?

    🙂

    • Petr napsal:

      Pokud dominantním zdrojem příjmů klubů budou zprostředkovaně příspěvky od státu a nikoliv od soukromých sponzorů, tak florbal nikdy nebude a ani nemůže být profesionálním sportem. Marná sláva, házená a volejbal jsou starší sporty, s tradicí a svými příznivci. Opravdový sponzoring ve florbale se najde jen v několika klubech, většina sponzorů dává buď jen symbolické peníze nebo poskytuje naturální plnění. Na profesionalizaci potřebujete hotové peníze a na jejich poskytování dnes ani není doba. A ještě jedna věc – házená a volejbal má své mezinárodní soutěže, stejně jako fotbal či hokej. To florbal nemá, pominu-li zanedbatelný jednorázový pohár mistrů. Takže z širšího sponzorského hlediska je florbal stále nezajímavý.

      • včelka napsal:

        Konečně střízlivý a rozumný pohled na věc.
        Florbal je sice fajn sport a v nejvyšší skandinávské verzi je dokonce koukatelný i v TV.

        Po stránce profesionálně-finanční je to celosvětově stále jen zájmová činnost a charita.

  • unie napsal:

    No spíše by nám to mělo otevřít oči a na VH, nikde jinde to nemá smysl, žádat o audit Ceského florbalu a jasně vidět, kam všechny peníze tečou, protože dnes má centrála v Praze tolik pozic, že co tam dělá projektový manažer a plná místnost marketing specialistů, je mi záhadou..to se nebavím, že darmožrouti v Králově Poli, Brno, měli být dávno zrušeni…jsme jen bublina a nejvíce na to doplácí členové/kluby, kteří si platí licenci hráče/soupisky, licenci trenéra, licenci rozhodčího, startovní, kauce a nesmyslné pokuty, které jim napařuji již zmínění darmožrouti z Matulovy ulice

  • Znalec napsal:

    Pánové, florbal je komunismus, Šuman a spol. dávají státní peníze klubům za číčoviny a oni z toho živí 5 -7 lidí ve velkých klubech. Výsledek: šuman, mlčoušek a dalších cca 60 darmožroutů na Unii nemusí skoro nic dělat a mají se dobře. Pak máme po republice profíky, kteří dělají na čičovinách které chce unie a florbal stagnuje. Jen pro ilustraci:

    https://www.ceskyflorbal.cz/cfbu/struktura/sekretariat

    Je tohle normální? ANO = KOMUNISMUS, NE – MUSí se změnit vedení

    • Jirka napsal:

      Presne tak. Uz prd lety me zajimalo, za co jsou placeni tajemnici a sekretarky,kdyz vetsina komisi nema od ledna do kvetna zadnou cinnost (jako jsou prestupy, odvolani, arbitraze atd.)

  • raketový inženýr napsal:

    Koment

    Žijeme v krásné době, když na internet může psát názory každej, tak taky hodím jeden do mlýnku.

    Když to vezmu odshora.

    Stát má především dbát na pohyb obyvatelstva podle sokolského rčení „Paže tuž, vlasti služ“ a tudíž by se měl především orientovat na sporty s co nejvíce lidmi. Problém je, že profesionální sport je byznys a politici se mají s byznysmeny rádi. Proto naprosto účelová podpora NSA na profi kluby v olympijských sportech. Co na tom, že ve fotbale, házené či volejbalu jsme na olympiádě nebyli už řadu let. Navíc se nenechme zmást, na tu podporu nedosáhnou ani všechny kluby v těch vyvolených ligách. Na olympijskou notu se hraje, protože druhý největší sport v ČR, kterým je náš florbal, olympijským není a tudíž zbyde na ty menší avšak tradičnější sporty. V tomhle světle je snaha florbalu dostat se na olympiádu logická – bohužel asi nejsme jediná země, kde je florbal i přes svou velikost ustrkován na veřejných financích přičemž se na sportování obyvatel podílí velkou měrou. Podstupování olympijského marketingového moratoria tak není jen nějakým velikášským sněním bafuňářů, ale i bojem za domácí finance.

    Vtipný je názor, že Šuman pro florbal zjevně nic nedělá, když pár týdnů zpět se ho před volbami do předsednictva ČOV snažil očernit jeho protikandidát v Parlamentních listech tím, že výrazně zneužívá své postavení ve prospěch florbalu. Inu všem se zjevně nezavděčíš. Jak svým, tak protivníkům. Šuman tu volbu nakonec přesvědčivě vyhrál. Navíc objektivně je nutný říct, že krom tadytoho pseudoprogramu je florbal v čerpání veřejných peněz poměrně dost úspěšný. Tenhle program má umořovat ztráty profi klubů vyplývající z uzavření stadionů a hal a tudíž absenci příjmů ze vstupného. Tohle asi florbal zase tolik netrápí, že?

    Když jde o marketing, tak unie na elitní úrovni vyvádí naprosto oprávněně. Jak tady správně podotýká Petr, profesionalizace bez marketingu není reálná. Sportovní marketing je především o prodeji sportovního výkonu vašeho týmu, má nabízet emoce spojený se sportem a fanděním a dojemný příběhy hráčů. To je ta masovka, která přinese peníze ze vstupného a vysílacích práv na platy hráčů. Stejně jako v kterékoliv jiné profi soutěži. Místo toho se tady marketingu furt vzpouzíme, se*eme na to a považujeme to za buzeraci. Chceme všechno hned a neumíme si to odmakat. Naprosto bizarní, neřku-li směšný, je pak poslouchat od nasupeného kouče po nedělním zápase, jaká je česká superliga s*ačka, že se na to nedá dívat a stejnej člověk pak ve středu zve na domácí mač, že to bude skvělý… Dokud tomu nebudeme sami věřit, žádný prachy nám to nepřinese. A ještě se unii tlemíme, jak to hrotí. S tímhle materiálem se jim spíš klaním, co dokážou udělat.

    Jen se podívejte, kdo dělá markeťáka v superlize a bere na to od unie prachy. Frajeři co z toho maj prdel (admini bizáru a floorbible), drtivá většina je buď hráč nebo trenér (takže marketing je jen záminka pro to, aby za to bral prachy). Ten výpotek Znalce o komunismu je v tomhle kontextu směšnej, kluby rozhodně nedělaj co unie po nich chce, jen údržbu, kde jim hrozí postih. Za unijní prachy unii s*rou na hlavu, hned bych jim ty prachy sebral a dal fakt na ty děcka. Čest výjimkám jako je Bohemka nebo Bolka.

    Je bláhový srovnávat se s fočusem a hokejem. Ty sporty maj svoje zarytý fandy i mezi pracháčema, co do těch klubů rvou kapitál bez ohledu na to, jak to vypadá – to reaguju na Hnildu, co se ohání proč ve vesnickejch klubech berou kopačky klidně i třicku měsíčně. Jednak jsou to prachy od těchto srdcařů, druhak se tam často i ty prachy perou. To nemá s marketingem moc společnýho. To platí i pro další sporty, nejen pro fotbal. Ta tradice je hodně určující i v tomhle.

    Florbal tolik fandů nemá, jak se z nich pak může rekrutovat nějakej bohatej, co klub zafinancuje. Takový štěstí měla třeba Bolka a my se jí ze samý závisti tlemíme. Klub to dělal už tehdejší poměry dobře a bohatej tatínek tomu uvěřil, opustil fotbal a šel do florbalu. Pohádka. Proč to nikdo nenásleduje?

    No a nakonec tady „unie“ vyzývá k auditům, asi Bolkův kámoš. Kafka by unii furt auditoval, asi potřebuje kšeft pro EY. Jen co já vím, tak za posledních pár let bylo kvůli Peltově kauze přerozdělování peněz z MŠMT na unii snad pět šest auditů účetnictví. A baví mě to vzývání licencí, pokut apod. Pokud někdo někdy byl na VH, tak ví, že po státních penězích je druhej nejvyšší příjem unie marketing. Jestli těch nějakejch šest lidí, co dělá na unii marketing, vydělá ročně víc, než se dva a půl tisíce manšaftů a padesát tisíc lidí složí na licencích a startovných, tak to je ku*va efektivní práce a chci je do firmy.

    Samozřejmě unie dokáže vyprodukovat i pěkné s*ačky, ale co se týče těchto témat, tak si nemyslím, že by to jiní zvládli líp.

    • Jirka napsal:

      Kdo byl na VH, tak ví, že se nesmělo moc koukat pod prsty mocných ohledně výdajů, jinak byl odejit. Viz sekretář z Plzně, tuším Strejček.

  • Open source napsal:

    PRO RAKETAKA: NEJDRIV SPORT A PAK AZ MARKETING, JESTLI SI MYSLIS, ZE TO JDE NAOPAK – PROSIM, ALE PRAVDA SE UKAZE! PRAVDA TOTIZ JE: PENIZE (O KTERE TADY JDE) TOTALNE FLORBAL POSRALI A POSLALI NA SIKMOU KOLEJ. TO JE CELE…..

    • raketový inženýr napsal:

      Ale my se tady bavíme o elitě a cestě k profesionalismu a tam to je pouze o marketingu – na platy hráčů se skládaj fanoušci, média skrze nákup práv a sponzoři. Z veřejnejch peněz se ničí soukromej byznys platit nemá za normálních okolností, to je zase jen naše česká specialita (i proto se na marketing tak se*e).

      Kecy o tom, že se marketing upřednostňuje před sportem jdou pouze z těch klubů, kde markeťáky udělali z trenérů a hráčů, flagrantně zneužívaj prachy z toho programu. „Hele, my ti za trénování nemůžem tolik dát, ale napíšem tě jako markeťáka, občas něco zařídíš a budem s tím v klidu, jo?“… Tohle ale není problém unie, ta se s tím naopak snaží bojovat. Samozřejmě, že pak trenér prská, že místo videorozboru musel třeba řešit plakáty, DJ na zápas apod. Klidně hrajme bez diváků v zaplivaných halách bez videopřenosu, ale nebrečme pak, že se to neposouvá a profesionalismus nikde. Sportovec, co musí chodit do práce a trénovat po večerech, se samozřejmě už nikam neposune, je to logický. Všichni totiž jen čekaj, že jim prachy poshání unie – pár lumenů už taky prohlásilo, že za návštěvnost superligy má být zodpovědná unie – to má jako Šuman s Mlčouškem jezdit rozvěšovat plakáty po Ostravě, Brně a Praze? 😀

      A hlavně unie nedělá sport, sport dělaj ti co ho hrajou a trenéři. Jakejkoliv svaz dělá jen tu metodiku, snaží se nastavit směr (Jakoubek a spol teď dělaj na nějakým tom sjednocení metodiky). Svaz nemá co dočinění s tím kdo, jak a jak často trénuje, jakým systémem hraje, jak ke sportu přistupuje, to je celý v rukou přímejch aktérů, je to jejich svobodný rozhodnutí.

      Česká superliga je na svým amatérským stropu, ti hráči už tomu nemůžou podle mě dávat moc navíc. Kvůli práci a rodině končí dřív, než musí a tím liga přichází o zkušený borce. Ale jediná cesta, jak je udržet, je začít je platit. Jenže s tímhle přístupem, že marketing je fuj, se to nestane.

      • hudino napsal:

        souhlas snad s každým slovem.
        Růst požadavků na hráče a (ve většině klubů) nulové nebo směšné ohodnocení znamená, že když laik koukne na bednu tak vidí juniorskou soutěž, klobouk dolů před pár starochy co zvládaj práci rodinu děti a 5x týdně kroužek s 1 zápasem a 1x rege.
        Až mi příjde že bez takových nároků to byla víc mužská soutěž, kdy sice nebyla technika ani zdaleka na dnešní úrovni, ale tehdejší kluci se neměli rádi, byl tam náboj a šlo na to víc koukat. Dnešní mladá sterilita nic moc.
        Ale to je třeba jen vzpomínkový optimismis 🙂

        To že většina na marketing kašle je smutná realita, nicméně v klubech (co jsem s nimi hovořil) zkusili fb kampan a nikoho do mládeže z toho nepřivedli.
        Asi neví o čem to je 🙂

      • Kaja napsal:

        Ve vaší rádoby úvaze chybí jedna věc. I marketing musí mít smysl a být výnosný. Možná jste ten strašně profi markeťak (kterých se teď vyrojilo jak hub po dešti nejen ve florbale), který jako mantru vidí reklamu a když nevydělává, tak je to tím, že je blbě a né třeba i tím, že daný potencialni trh je zrovna nasycen. Jenže takoví lidé naštěstí sport neřídí. Řídí ho lidé, kteří se rozhodují jestli je nutné dát do marketingu 400 tisíc ikdyž mi nic extra navíc nepřináší (má strop) a nebo 300 tisíc a mít 100 třeba pro to, abych udržel u toho sportu někoho staršího s kvalitou. A jen závěrem…nemálo florbalových klubů provozují své sportovní prostory či realizují turnaje, takže to fakt není jen o příjmu z diváků.

      • Traktorista napsal:

        Raketovy inzenyr do toho evidentne vidi, mnoho veci popsal pravdive, ale nektere je treba vnimat v sirsim kontextu nebo doplnit data. Cesky florbal dela marketing hezky, ale dela ho hlavne dovnitr pro sve cleny. Pusobim mimo florbalovou bublinu a tam marketing unie vubec nedosahne. Samozrejme s vyjimkou MS. Takze spojovat marketing a prijmy od statu je mimo. Tam jde jen a pouze o politiku. V tom asi Suman dela dobrou praci, ale Hnilicka rozhodne neni fanda florbalu a bude to hodne prace az zacne agentura fungovat naplno.

        Co se tyce kluboveho marketingu. Kluby supeligy dostanou v ramci programu cca 100k. Z toho polovina je vazana na videoprenosy. Za zbyvajici cas museji pokryt cloveka a nakldy na veskere povinnosti, ktere jsou unii stanoveny. Kdybych byl velky optimista, tak jsou na nule. Realne za ty penize nepkoryji ani ty povinnosti, které mají přikázané. Nad rámec povinnosti uz je to o jejich rozhodnuti, kam venuji sve penize. Zda do marketingu, treneru, hracu, zazemi, atd.. Pro nektere kluby je marketing klicovy, pro jine ne. Zalezi i na sidle klubu. Jine to je v Boleslavi ci Pardubicich a jine v Praze ci Ostrave. Tak tomu je i ve fotbale, hokeji, basketbalu a vsech dalsich sportech. A verte, ze tam jsou nuzky rozevrene jeste daleko vic. No a co se tyce lidi, tak tusim, ze ani jeden klub nema marketaka, ktery by nedelal bud jinou cinnost v klubu nebo nemel jeste jine zamestnani.

        Posledni vec je ke sportu. Samozrejme, ze unie dela sport. Nevede denodennin treninky, ale skrz reprezentace, vybery, format soutezi ci praci s rozhodcimi samozrejme sportovni smerovani florbalu extremne ovlivnuje. Ostatne jako je tomu v jakemkoliv jinem sportu. Hokej by o tom mohl vypravet.

  • lk napsal:

    Unie má být servis a ne naopak, unie je dnes nejbohatsi, nejvetsi a hlavne urcujici organ ve florbalovem hnuti.

  • stary kun napsal:

    Cely ten marketing je jen brak, ktery nikdo nechce a je neuzitecny. Nic po nem nezustane. Je to jen elektronicky a jiny odpad. To, ze to muze byt kratkodobe vydelecne je fakt, ale dlouhodobe to je ceta do zadele…florbalu to nepomuze!

Napsat komentář: Traktorista

*