Když vypráví, jde vidět, jak moc mu na tom záleží. Pavel Brus, otec myšlenky Salibandy, sedí ve své oblíbené kavárně a je k nezastavení. Právě se rozvyprávěl o ambicích své sportovní značky Salibandy a oči se mu lesknou víc, než jeho fence Máši, jak s oblibou říká sám Brus, křížence netopýra, delfína a pejska, když kolem ní nesou jídlo k vedlejšímu stolu. A zatímco Máša se vydává pochtívat vedle, my pokračujeme v rozhovoru.
Salibandy, Česká značka, která se z Moravy rozšířila do celé republiky a dnes už dodává svůj balónek Saliball do 12ti zemí světa, se netají ambicemi, které v podstatě přerůstají sport jako takový.
„Jsme první na světě, kdo s tímhle výrobkem, se Saliballem, přišel – jasně, už nám vyhrožují, že nás okopírují, ale s tím se od začátku počítalo, už jsme světu ukázali, že je to možný. A kvůli výdělkům z míčku to neděláme, to je jen start, první vteřina první třetiny celého zápasu. My se teď koukáme hlavně na to, abychom necukli z naší filosofie, protože o ní to celé je – být změnou celého florbalu. Balónek bez přidané hodnoty je jen bordel ve skříni, kemp bez návazného programu jen bankomat a klub bez sociálního přesahu jen místo, kam rodiče odloží své děti. A tohle takhle rozhodně nechceme.“
Právě o přidané hodnotě mluví Brus nejčastěji – striktně se vymezuje vůči kategorizaci Salibandyho jako výrobní firmy, firmy zprostředkující služby nebo čemkoliv jednoduše zařaditelném. Sám se směje, že má v genech si to komplikovat a i proto je jedno z hesel firmy „hlupý sedlák – velká brambora“ a proto Saliho, jak mu říká, definuje jako florbalovou platformu, kterou chce vyvážet z Česka do celého světa a pomáhat – a evidentně se to začíná dařit, v příštím roce se plánuje systematické dobývání USA a Asie.
Musí se nechat, že plány má firma opravdu obrovské, místy až přerůstající samotný sport – „v podstatě chceme produkty použít jako nástroj k vybudování komunity tím, že jim budeme nonstop přidávat přidanou hodnotu – stojí to čas, peníze a energii, ale ten výsledek totálně worth it. Do komunity budeme pak přihazovat další a další benefity, které dokážeme držet díky fungujícímu ekonomickému modelu, který máme nastavený. Máme to naprané na nezbytné minimum, abychom mohli dělat veškerý přesah, o kterém jsme do teď trochu přiblble spíš mlčeli – máme florbalový klub pro nejmenší, kemp pro jakoukoliv generaci a nově pokládáme základní stavební kámen nadaci, která bude podporovat děti z dětských domovů při cestě za sportem. Chceme šířit dobré jméno florbalu, chceme udělat z florbalistů v očích ostatních frajery, takovou tu sportovní top klasu, protože to jsou, jen se o tom bohužel zatím moc neví. Budeme pořádat velký turnaje, street show, výhledově už zjišťujeme, jak složité bude vytvořit celé sportovní akademie. Je toho jako dost, však už jsem taky přítelkyni vysvětlil, že se dalších 263 let asi neuvidíme, ale pak jí to všechno vynahradím. Snad to vydrží,“ směje se.
„A hlavně pořád myslíme na to, že sport je až druhý v pořadí – pokud vychováme hromadu dřeváků, kteří ale budou skvělí a šťastní lidé, pak to celý stálo za to – Salibandy totiž není podnik, Sali je spíš filosofie pomáhající si k životu podnikáním. Chceme objevovat, pomáhat hráčům, komunitě, spojit celý svět tou naší florbalovou myšlenkou. Máme v zádech skvělé parťáky a taky rozdomlouvané velké spolupráce, o kterých ale zatím nemůžeme mluvit. Ale vsaďte se, že se bude nač těšit, bude to asi možná až šíleně velké, ale proč ne? Posouváme hranice, už našim prvním produktem jsme dokázali světu přinést něco, co tu ještě nebylo z maličké země ve středu Evropy a v tom chceme pokračovat,“ zasní se.
A v tomhle duchu se nese celý zbytek debaty, která by mohla být nekonečná – obrovské plány, obrovské srdce, obrovské odhodlání. Salibandy si klade cíle, které už nejsou ani v kategorii velkých, je to kategorie, jak se Brus často směje, mutantské zrůdy. Jedno je jisté – v Českých luzích a hájích se začíná psát příběh – jestli úspěšný nebo ne, to se teprve uvidí, ale minimálně už teď můžeme říct, že tihle podnikatelsky sportovní pankáči dělají na něčem, co tu ještě nebylo a chtějí vytvořit celosvětovou Salifamily, jak sami říkají, s hlavou rodiny v ČR.
O jednom jsme přesvědčení už teď – bude stát za to je sledovat a to můžeme dělat jak na jejich FB, tak na Instagramu, kde pravidelně budou informovat o pokračování jejich příběhu.
Saliworld
Autor: Komerční sdělení